PONARS Eurasia

@ NEW APPROACHES TO RESEARCH AND SECURITY IN EURASIA

The Informational Dictator’s Dilemma
CITIZEN RESPONSES TO MEDIA CENSORSHIP AND CONTROL IN RUSSIA AND BELARUS

PONARS Eurasia Policy Memo No. 780
June 2022

Samuel A. Greene!
King’s College London

In Russia and throughout much of the post-Soviet space, media are now less free than at
any point since the end of the Soviet Union. Authoritarian regimes across the region have
deployed a range of tactics to control citizens’ access to information and their perceptions
and interpretations of the information they do receive: hounding and marginalizing some
media outlets, coopting others, and outright shuttering still others, as journalists are
prosecuted, forced into exile and even murdered. Meanwhile, recent years and months
have seen dramatic increases in both the pace and ferociousness of media repression, with

important consequences for the future of post-Soviet politics and how Western and post-
Soviet societies can interact.

Media control is central to autocrats” ability to project dominance and competence, forge
a social consensus, skew election results, and keep protesters off the streets. Without
censorship, authoritarianism cannot persist. A growing literature on “informational
autocracy” suggests that contemporary authoritarian leaders tend to prefer strategies of
persuasion and cooptation over outright coercion. The range of media-control strategies
available to autocratic regimes, coupled with Russia’s own coercive turn, raises important
questions about the efficacy of contrasting approaches to censorship, as well as about the
behavior of media consumers themselves.

Evidence from recent surveys in Russia and Belarus indicates that autocrats are most
effective at promoting pro-regime news consumption and increasing their dominance of
the information space when their interventions are least heavy handed. Where regimes
opt for the wholesale destruction of oppositional media outlets, by contrast, citizens tend
to seek out new sources of news ideologically similar to those that were targeted by the
state for repression. As Moscow adopts an approach to media control that relies more
heavily on extreme coercion, these findings suggest that the Kremlin’'s attempts to control
the Russian media space will become less effective, not more.

1 Samuel Greene is Professor in Russian Politics and Director of the Russia Institute at King’s College London.



http://www.ponarseurasia.org
https://freedomhouse.org/report/nations-transit/2021/antidemocratic-turn#Media
https://www.nytimes.com/2022/03/04/world/europe/russia-censorship-media-crackdown.html
https://press.princeton.edu/books/hardcover/9780691211411/spin-dictators

The Russian Case

After an initial period of liberalization in the 1990s —during which Russia saw the
blossoming of independent and editorially diverse media, whose influence easily
outstripped state-linked media— Vladimir Putin began his presidency with an almost
immediate attempt to shift the balance. Less than a year and a half after taking office in
January 2000, he had engineered the transfer of control over the country’s two leading
television channels, NTV and ORT, to owners controlled by or loyal to the state.

Putin’s takeover of NTV and ORT set in place a model of media control that would endure
for two decades. Rather than outlawing or dismantling media deemed to be problematic,
the Kremlin worked to cajole and coopt media into servility. It built a system of “curators”
with responsibility for instructing publishers and editors on the Kremlin's news agenda
and preferred interpretations and identifying commercial pressure points sufficient to
encourage compliance. Those media that refused to take part in this system of curation
were largely allowed to persist, but they were locked out of commercial distribution and
advertising systems and barred from obtaining broadcast licenses.

The Kremlin’s initial focus on dominating the TV airwaves, however, meant that for a
time, diversity of reporting and opinion was able to flourish in newspapers and online.
After Putin’s return to the presidency in 2012, the Kremlin’s sensitivity increased —but the
model for extending control into the print and online space remained the same. Thus, in
2014 the Kremlin encouraged billionaire Alexander Mamut to fire the editorial leadership
of Lenta.ru, which had played an important role in the 2011-12 For Free Elections protest
movement and was promoting critical coverage of Russian actions in Crimea and Donbas.
Two years later, the Kremlin arranged the sale of the RBK media holding after journalists
there published an investigation into the wealth of Putin’s daughters. In 2019, Kommersant
fired two reporters after they published an investigation into Federation Council Speaker
Valentina Matvienko, leading to the resignation of the entire political team (billionaire
Alisher Usmanov was a shareholder of the newspaper). And in 2020, the senior staff and
most of the newsroom of Vedomosti resigned after ownership of the newspaper was
transferred to Kremlin-friendly shareholders.

As a result, Russia entered Putin’s third presidential term with a large state-dominated
media space across broadcast, print, and Internet (such as Channel 1, NTV, Komsomol’skaia
Pravda, LifeNews, and the official state media holding, Sputnik), a small but boisterous
ecosystem of print, radio and online media outlets in outright opposition to the Kremlin
(such as the online broadcaster Dozhd, the radio station Ekho Moskvy, the print
periodicals Novaya gazeta and The New Times, and, soon thereafter, the online news site
Meduza), and a handful of outlets (including Kommersant, Vedomosti, and RBK) seeking to
occupy a middle ground.



https://www.theguardian.com/world/2001/apr/04/russia.iantraynor
https://yalebooks.yale.edu/book/9780300238396/putin-v-people
https://www.bbc.com/news/world-europe-26543464
https://meduza.io/feature/2016/07/08/esli-kto-to-schitaet-chto-mozhno-pryamo-voobsche-vse-eto-ne-tak
https://www.vedomosti.ru/technology/articles/2019/05/20/801841-zhurnalistov-kommersanta

Things changed, however, beginning in 2020, at the same time that the Kremlin began to
take a much harder line against the political opposition. Violent crackdowns on protesters,
the attempted poisoning and subsequent imprisonment of opposition leader Alexei
Navalny, the expansive use of laws against “Foreign Agents” and “Undesirable
Organizations,” and the outlawing of key opposition organizations would have inevitable
consequences for journalists, too. By mid-2021, most major (and even most minor)
independent news outlets had been declared foreign agents. The advent of full-scale war
against Ukraine in February 2022 brought even more draconian restrictions, including 15-
year jail sentences for those who reported anything other than the official line on the
invasion, the shutdown of Dozhd and Ekho Moskvy entirely, and the blocking of online
access to Meduza and other websites, as well as Facebook, Twitter, and YouTube.

The Belarusian Case

Unlike Russia, Belarus never saw a significant period of media liberalization. While
Belarus’s first post-Soviet government, under President Stanislav Shushkevich, took a
reasonably laissez-faire approach to the media, and independent newspapers grew out of
old dissident organizations, Aliaksandr Lukashenka sought to reestablish a Soviet-style
model of media control upon taking office in 1994. His government maintained political
censorship of state-owned newspapers and broadcasters and filled key posts with political
appointees. The state retained a monopoly on terrestrial broadcasting and heavily
subsidized state-owned newspapers, including Sovetskaya Belarus and Belarus Segodnia.
Independent media were limited to the radio (chiefly, Euroradio), satellite/cable
television (chiefly, Belsat), and newspapers (chiefly Narodnaya Volya and Belaruskaya
Delovaya Gazeta). By 2010, however, pressure forced both of the leading independent
newspapers to shut down.

As independent journalism in Belarus gradually migrated to the Internet, the sources of
pressure that allowed the state to drive Narodnaya Volya and Belaruskaya Delovaya Gazeta
out of business — depriving them of advertising revenue and distribution networks —were
no longer sufficient, and overt forms of coercion became increasingly prevalent. In the
run-up to the 2012 elections, journalists faced a hitherto unprecedented wave of arrests,
fines, and imprisonments based on laws banning criticism of government officials and
circumscribing non-state outlets” right to cover political, economic, and social issues.
When these restrictions failed to reduce both independent journalism and growing
protests over economic issues in 2017-18, some 100 journalists were fined, according to
Reporters Without Borders. And during the COVID-19 pandemic, journalists accused of
fear-mongering were harassed, detained, fined, and beaten.

The typical pattern was repeated in the lead-up to the 2020 presidential election, with
preventative blocking of access to news websites and the preemptive arrest of some 40
journalists. When that again failed to prevent protests —in this case, a wave of protests so
large and so encompassing that it required several months and the assistance of Russian



https://www.bbc.com/news/world-europe-55694598
https://www.theguardian.com/world/2021/sep/11/putins-crackdown-how-russias-journalists-became-foreign-agents
https://www.hrw.org/news/2021/06/17/new-undesirables-law-expands-activists-danger-zone
https://www.hrw.org/news/2021/06/17/new-undesirables-law-expands-activists-danger-zone
https://www.latimes.com/world-nation/story/2022-03-04/russia-punish-fake-war-reports-15-years-in-prison
https://meduza.io/feature/2022/03/03/telekanal-dozhd-ob-yavil-o-priostanovke-veschaniya-meduza-pogovorila-s-ego-glavnym-redaktorom-tihonom-dzyadko
https://novayagazeta.ru/articles/2022/03/03/soveta-direktorov-ekha-moskvy-prinial-reshenie-likvidirovat-radiokanal-i-sait-radiostantsii-news
https://www.jstor.org/stable/pdf/resrep06960.6.pdf
https://demokratizatsiya.pub/archives/22_2_F630177066T87389.pdf
https://rsf.org/en/news/opposition-journalists-and-cyber-dissidents-hounded-run-election
https://rsf.org/en/news/harassment-journalists-breaks-records-belarus-nearly-100-fines-so-far-year
https://rsf.org/en/news/oppressive-climate-reporters-run-belarus-election

riot police to quell — the state ramped up the repression, detaining nearly 500 journalists
and subjecting some 69 to beatings and torture. The authorities effectively blocked the
most popular independent news website, Tut.by, which almost immediately reestablished
itself as Zerkalo. At the same time, the Telegram and YouTube channel Nexta persisted
despite the arrest of its editor, Raman Pratasevich, when the Ryanair jet on which he was
flying from Greece to Lithuania was forced to land in Minsk. Nevertheless, within a year,
any remaining independent journalists were imprisoned or forced into exile, and access
to independent news sources was possible only via VPNs (virtual private networks).

Survey Results

The two contrasting approaches to media control and censorship in Belarus and Russia —
one focused on coercion, and the other, until recently, focused on curation and
cooptation—have given rise to two very different media systems, and two very different
structures of media consumption. Surveys conducted in 2019 and 2020 in Russia and 2020
and 2021 in Belarus, using largely identical questionnaires and approaches, reveal starkly
different degrees of polarization and divergent patterns of response to censorship among
Belarusian and Russian citizens.

Among other questions, respondents in all four surveys were given lists of major media
outlets across the political spectrum in their respective countries and then asked to
indicate the frequency with which they turn to each of the outlets for news. Rather than
asking people directly about their political orientation, this allowed respondents to be
grouped organically by preference: those who reported more state-linked media than
independent media in their news diet were marked as preferring state media, and those
who reported consuming more independent media were marked as having that
preference.

The first finding of note, then, is the relative popularity of independent media in Belarus,
which far outstripped their Russian counterparts. Thus, in the first Belarusian survey, 50
percent of respondents preferred independent media, versus 27 percent who preferred
state media. That contrasts with Russia, where fully 80 percent of respondents preferred
state media, versus 20 percent who consumed more independent media. The difference is
particularly striking for the largest television channels: only 43 percent of Belarusians
reported watching ONT with any regularity, versus the 73 percent of Russians who
reported watching Pervyi Kanal.

Secondly, while media audiences in Belarus are clearly polarized, Russian media
audiences appear much less so. Thus, among those Belarusians who preferred
independent media, the median state media outlet was consumed by only 7 percent, and
the most popular state outlet by only 15 percent. Those Belarusians who preferred state
media were more likely to consume at least some independent media, with the median
independent outlet being used by 21 percent of “statists” and the most popular in 2020



https://www.omct.org/site-resources/files/report_belarus_rsf_omct_english.pdf
https://cpj.org/2021/08/belarusian-court-bans-tut-by-and-affiliated-news-website-zerkalo-io-as-extremist/
https://www.theguardian.com/news/audio/2021/may/28/a-state-sponsored-hijacking-the-arrest-of-belarus-blogger-raman-pratasevich

(Tut.by) being used by 52 percent. There was much more overlap among Russian
respondents, however. The median state-linked media outlet was consumed by 54 percent
of independent-media-minded Russians, and the most popular (Pervyi Kanal) was
consumed by fully 69 percent. Those Russians who preferred state media were somewhat
less omnivorous: the most popular independent outlet (Ekho Moskvy) garnered an
audience of 47 percent, while the median opposition outlet was consumed by only 14
percent of Russian “statists.”

In other words, as Figure 1 shows, Russian media consumers have significant exposure
to media across the political spectrum, regardless of the individual citizen’s own political
preferences. Meanwhile, Belarusians—particularly those who prefer independent
media—have very little exposure to the opposite side.




Figure 1. Media Audience Polarization in Belarus and Russia

What percent of Belarusian and Russian citizens tend to read or watch a range of leading
independent and state-linked media outlets?

What Belarusian 'Independents' Read & Watch

LowI High
Independent Media 28.8% @ ®95.9%
State Media 0.2% @ ® 14.6%
0.0% 20.0% 40.0% 60.0% 80.0% 100.0%

What Belarusian 'Statists' Read & Watch

Independent Media — 4.1% @ ® 52:3%

State Media 15.7% @ @ 93.3%
0.0% 20.0% 40.0% 60.0% 80.0% 100.0%

What Russian 'Independents' Read & Watch

Independent Media 42.3% @ ® 73.9%
State Media 48:1% @ ® 68.5%
0.0% 20.0% 40.0% 60.0% 80.0% 100.0%

What Russian 'Statists' Read & Watch

Independent Media ~ 3.1% @ ® 46.6%

State Media 23.8% @ @ 91.7%
0.0% 20.0% 40.0% 60.0% 80.0% 100.0%

Respondents were asked to indicate the frequency with which they consumed a variety of media outlets.

Percentages reflect the proportion of respondents who indicated they used a given outlet for news more than once

a month. 'Independents' are those respondents who reported using a larger number of independent than state-
linked media. 'Statists' are those who reported using a larger number of state-linked media.

Chart: Samuel A. Greene, King's College London * Source: Author's data « Created with Datawrapper

Changes over time allow us to see the effects of contrasting approaches to media control
with more clarity. As noted above, prominent oppositional media outlets in both countries
were targeted for repression between the two survey waves. In Belarus, authorities
outlawed and blocked access to Tut.by, and while it reconstituted itself as Zerkalo almost
immediately thereafter, its audience dropped from 74 percent of respondents to 47
percent. In Russia, meanwhile, political pressure and shifts in ownership led to the
wholesale replacement of the editorial team at Vedomosti. Unlike Tut.by, however,
Vedomosti’s audience share in the Russian surveys actually increased marginally, from 25
percent to 27 percent.

No more than 8 percent of Tut.by/Zerkalo readers reported turning their attention to any
of the state-linked media outlets on the list. Instead, former Tut.by readers turned to other
oppositional media, including Onliner, Belsat, and Nexta. As a result, even as the volume




and frequency of media consumption declined in Belarus from 2020 to 2021 and
entertainment drove some viewers back to state television (see Figure 2), the average
Belarusian who preferred independent media consumed 4.31 media outlets in 2021,
versus 3.47 in 2020—and virtually all of that increase in consumption accrued to
independent media. (Indeed, the number of state media in the average independent media
consumer’s diet fell from 1.01 in 2020 to 0.79 in 2021.)

Figure 2. Changes in Belarusian Media Audiences

2020-2021

State Preference 27— 343

Opposition Preference 46.7 €= 49.8

ONT 433 ——> 479

Bel1/2 39.1 —> 41.8

Tut.by / Zerkalo 47.2 € 74
Onliner 52.7 —> 54.6

Respondents were asked to indicate the frequency with which they consumed a variety of media outlets.
Percentages reflect the proportion of respondents who indicated they used a given outlet for news more than once
a month. 'State Preference' indicates those respondents who used more state-linked media than oppositional
media. 'Opposition Preference' indicates the opposite.

Chart: Samuel A. Greene, King's College London * Source: Author's data * Created with Datawrapper

In Russia, the picture could not be more different. People who read Vedomosti in 2019 and
decided to look for alternative or additional sources of news in 2020 turned in much
greater measure to state-friendly media such as Pervyi Kanal (27 percent), Rossiia 24 (29
percent), or Lenta.ru (27 percent) than to independent media such as Ekho Moskvy (18
percent) or Novaya Gazeta (15 percent) or Dozhd (13 percent). Overall, consumption of
both state-linked and oppositional media declined in Russia from 2020-21, as publications
like Vedomosti were pushed into a grey zone between independence and servility, and
many audience members followed them there (see Figure 3). Among those Russians who
preferred independent media, the average number of independent news outlets
consumed fell from 4.94 to 3.53, while the average number of state-linked outlets
consumed grew from 2.53 to 3.58.




Figure 3. Changes in Russian Media Audiences

2019-2020

State Preference 63:1 € 80
Opposition Preference 16.9 é— 20

Meduza 19:7-9-20.9

Novaya Gazeta 221> 223

Dozhd 19:1-€-20.3

Vedomosti 25.5 =274

Pervyi Kanal 64.3 €—— 73:1
Rossiia 24 59.1 €——66.7

20 30 40 50 60 70 80

Respondents were asked to indicate the frequency with which they consumed a variety of media outlets.
Percentages reflect the proportion of respondents who indicated they used a given outlet for news more than once
a month. 'State Preference' indicates those respondents who used more state-linked media than oppositional
media. 'Opposition Preference' indicates the opposite.

Chart: Samuel A. Greene, King's College London - Source: Author's data - Created with Datawrapper

Conclusions

The findings described here strongly suggest that “softer” strategies of media cooptation
are more effective than harsher, more coercive approaches to media control. In Russia,
where the Kremlin has —until very recently —used a combination of commercial pressure
and political influence to push media owners and editors towards cooperation, the result
has been a media system in which even those Russians who prefer independent media
have broad exposure to the Kremlin's messaging. Moreover, as the Vedomosti case
demonstrates, softer repressions against uncooperative media outlets seem to afford the
Kremlin an opportunity to capture the attention of a large portion of those outlets’
audiences.

By contrast, the heavier hand wielded by authorities in Minsk has helped create a highly
polarized media system, in which oppositional media—despite massive repression—
capture more audience attention than state-linked media, and consumers of independent
media have very little exposure to state messaging. Attempts to stifle independent media
outright only suffice to put oppositional audiences even further out of the reach of the
state.

Given recent developments in Russia, the Kremlin may want to take notice of
Lukashenka’s struggles in the media sphere. Russia’s pre-2021 approach to media control
allowed for many media outlets and perhaps most media consumers to exist in a grey
zone, in which oppositional messages could not be entirely excluded but in which few
oppositional citizens could be impervious to state messaging. Moscow’s current tack risks
undoing that, pushing oppositional media consumers into a space beyond the state’s




reach, even as audiences for state television continue to decline. As oppositional audiences
grow, Putin —like Lukashenka —will find it increasingly difficult to win them back.

However, the flip side of that process poses a challenge for Western policymakers, too,
for those who would seek to support democratic movements in Russia and Belarus, and
for those democratic movements themselves. While avenues for communication with
Russian and Belarusian democratic movements are clear and, for the most part, open, pro-
democracy constituencies will find it increasingly difficult in a more coercive and more
polarized environment to make inroads with consumers of state-linked media. In a more
softly controlled media environment like Russia up to 2021, audiences across the spectrum
are exposed more or less to the same news agenda, with differences pertaining mostly to
interpretation. In more restrictive environments —like Belarus or like Russia from 2022
and likely into the foreseeable future —news agendas themselves diverge. Audiences, as
a result, find themselves not engaged in a debate across political divides but walled off
into largely separate and mutually impenetrable conversations.

P ON AR S @ NEW APPROACHES © PONARS Eurasia 2022. The statements made and views expressed are solely
TO RESEARCH AND the responsibility of the author. PONARS Eurasia is an international network

EURASIA @ secumryin eurasia of scholars advancing new approaches to research on security, politics,
. economics, and society in Russia and Eurasia. PONARS Eurasia is based at the
Elliott School of Institute for European, Russian and Eurasian Studies (IERES) at the George
International Affairs Washington University’s Elliott School of International Affairs. This
publication was made possible in part by a grant from Carnegie Corporation

ZHE.GEORGE WASHINGTON UNIVERSITY of New York. www.ponarseurasia.org



https://ieres.elliott.gwu.edu/
http://www.ponarseurasia.org/

