
 

 

 

 

 

Can Russians Learn to Recognize Propaganda? 

Understanding of Media Bias Amid the Ukraine 

War 

PONARS Eurasia Policy Memo No. 918 

November 2024 

Anton Shirikov   Georgiy Syunyaev1 

University of Kansas   Vanderbilt University 

 

 

Russians seem to be trapped in an echo chamber of propaganda: The 

polling suggests that most Russian adults consume news through state‐

controlled media. Our own research shows that this is not only due to the 

suppression of independent news but also because many citizens 

genuinely trust state outlets. News consumers’ attachment to propaganda 

has helped the Kremlin to ensure public acquiescence to the war on 

Ukraine. In these circumstances, can a more critical attitude toward 

propaganda content be promoted to encourage Russians to consume 

alternative information sources? 

In the autumn of 2023, as Russia’s full‐scale war in Ukraine was in its 

second year, we conducted a novel study to understand, first, to what 

extent Russians notice that their media is biased in favor of Putin’s regime, 

and second, whether they can learn to consume information more 

thoughtfully and become more cautious about propaganda. As a result of 

our intervention, the study participants became more aware of the pro‐

government bias of state television. In addition, the study sparked 

increased interest in independent broadcasts and made respondents more 

concerned about Putin’s regime and the war in Ukraine. Nonetheless, even 

as they acknowledged the bias of propaganda, most did not turn away 

from state news outlets. Indeed, the intervention affected only those who 

were already skeptical about the regime and interested in independent 

 
1 Anton Shirikov is an assistant professor in the Department of Political Science at the 
University of Kansas. Georgiy Syunyaev is an assistant professor in the Department of 
Political Science at Vanderbilt University. Research for this study was supported by a grant 
from Columbia University’s Harriman Institute. 

https://www.levada.ru/2020/02/27/istochniki-novostej-i-doverie-smi/
https://www.ponarseurasia.org/filtering-the-news-why-russians-prefer-propaganda-and-shield-themselves-from-independent-reporting/
https://www.washingtonpost.com/politics/2022/03/03/russian-journalists-report-facts-about-ukraine-why-do-russians-ignore-them/


2 

 

 

 

 

media. These results suggest that attempts to provide Russians with 

truthful information about the war in Ukraine are inherently limited, but 

more opportunities may open in the future if support for the Kremlin 

erodes.  

Detecting Media Bias 

To investigate Russians’ capacity to recognize pro‐government bias in news, 

we recruited over 2,000 participants for a series of online surveys. In these 

surveys, we asked them to watch and evaluate recent news broadcasts by 

Russia’s flagship state TV station, Rossiya‐1, and a private TV channel 

RTVI, which is politically more balanced. 

There has been a steady flow of studies in the U.S. and other countries 

aiming to correct misperceptions, false beliefs, and perceptions of media 

bias, but staging such interventions in today’s Russia is challenging. Any 

direct suggestion that citizens should be skeptical about official 

propaganda may be perceived as political interference, especially coming 

from Western researchers. 

We developed an innovative approach to overcome this limitation: Instead 

of trying to directly convince Russians that state media outlets advance a 

pro‐regime agenda, we nudged them so that they might come to such 

conclusions on their own. We presented our study as a series of simple 

content analysis tasks, asking respondents to count how often the news 

segments mentioned Russia, Russian officials, and other countries in a 

good or bad light, as well as whether the content was professionally made. 

There were 16 such tasks across three survey waves, which gave our 

respondents time to deliberate on the political tilt of the news reports. 

Considering the content of state TV in this way should have made its 

propagandistic inclinations evident, even without any direct suggestions 

from researchers. 

To measure how well such interventions work, we designed an 

experiment. Some respondents were to watch and evaluate segments by 

both the state channel Rossiya‐1 and the nonpolitical channel Kultura 

(which covers theater, architecture, art, etc.), whereas others only watched 

segments by Kultura. The former group should have better understood the 

political bias of Rossiya-1 and grown more skeptical about it than the latter 

group. A third group of respondents examined both Rossiya‐1 and RTVI, 

which subtly nudged them to compare the pro‐regime Rossiya‐1 coverage 

with the more balanced reporting of RTVI and decide on their own which 

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4797594
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4797594
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4797594


3 

 

 

 

 

channel was more truthful. 

Importantly, our surveys were separated by several weeks, and only at the 

end, two weeks after respondents completed the final set of tasks, did we 

ask them to report on their understanding of the editorial stances of 

Rossiya‐1 and RTVI, and whether these TV stations were unbiased and 

politically independent. That allowed us to see whether the experiment 

had produced any lasting effects on learning about the media. We also 

asked participants about their news consumption, perceptions of the 

Russian government, and concerns related to Russia’s war on Ukraine. 

Russians Notice that State and Independent Media Cover Politics 

Differently 

A more or less careful examination of news content indeed brought to light 

the pro‐regime direction of the state TV station for our respondents. When 

they examined Rossiya‐1, they noticed more positive mentions of Russia 

and the Russian authorities, along with more critical coverage of other 

countries, in comparison to both the nonpolitical channel Kultura and the 

more politically balanced RTVI. Moreover, participants remembered these 

differences weeks later, in the final survey wave, when we asked them 

about the general strategy of the two channels. They even got better at 

guessing which channel published which news stories when we showed 

them several additional headlines. 

Even though our participants clearly recognized that Rossiya‐1 was more 

pro‐government, the intervention did not spur skepticism toward this 

channel. Apparently, Russians in our study did not view the pro‐regime 

agenda of the propaganda channel as something overly concerning. 

In contrast, the respondents whom we asked to analyze RTVI’s news 

segments came out of the survey with a more positive view of this channel, 

seeing it as less biased and more independent. This shows that Russians 

may value more balanced news coverage in principle, even if they are not 

especially upset by the propagandistic direction of state media 

organizations. 

Attention to Coverage Boosts News Interest, Demand for Independent 

Media 

When analyzing the effects of our intervention on news consumption, 

we saw similar patterns. 



4 

 

 

 

 

The respondents who examined RTVI videos throughout the study were 

more likely to start getting news from this more balanced outlet. When 

people were being recruited for the study, just a few percent of them 

reported watching RTVI for news. By the end, 9 percent of those in the first 

two groups (which examined only Kultura or Kultura and Rossiya-1) 

mentioned RTVI as a news source, whereas the figure was 23 percent among 

those who had compared Rossiya‐1 and RTVI—that is, the intervention 

more than doubled the number of RTVI news consumers. In addition, we 

gave participants another news evaluation task and asked them to choose the 

channel they would like to analyze. In the control group, 10% chose RTVI, 

whereas in the group that compared Rossiya‐1 and RTVI, 20% opted for the 

latter. 

A more concerning outcome was that analyzing Rossiya‐1 also prompted 

more respondents to get news from the channel, even though its 

consumption was already very high. In the control group, 72 percent 

reported watching Rossiya‐1, versus 77-78 percent in the treatment groups. 

One possible explanation is that our intervention increased overall interest 

in news, and even when presented with a more balanced alternative, 

participants did not stop consuming television propaganda. 

Intervention Induces More Critical Political Attitudes 

Finally, our intervention somewhat shifted participants’ broader political 

views. In the final survey wave, the respondents who analyzed the content 

by Rossiya‐1 or RTVI reported lower approval of the Russian authorities 

and expressed more concerns about Russia’s war on Ukraine and its 

consequences for their country. These differences were not dramatic but 

tangible, and crucially, the dissatisfaction was still lingering weeks after 

respondents completed their last content analysis tasks. 

There are two possible interpretations for these results, and they are not 

mutually exclusive. First, it could be that learning to process news reports 

more carefully spurred greater concern, since participants were more likely 

to notice the negative aspects of political news coverage—not only in the 

video segments we showed to them, but also in the news stories they 

consumed on their own every day. Second, since our intervention increased 

interest in, and improved the perception of, more independent media 

sources, respondents may have become more receptive to the critical 

reporting of RTVI and other such news outlets, and consuming that 

content increased their skepticism about the Russian government’s 

policies and performance. We find some support for the second 



5 

 

 

 

 

possibility: Every week, we quizzed our respondents on recent events, 

and awareness of major headlines increased among those who analyzed 

the content of Rossiya‐1 or RTVI. 

Pro‐Putin Russians Prove Resistant to Learning 

We have found that Russians’ interest and receptiveness to more critical 

information increases when they are exposed to more objective and 

balanced sources and prompted to be careful in their news consumption. 

Although this outcome is encouraging, in connection with certain effects 

of political media and political messaging it is usually worth asking: Do 

these treatments work for everyone or just for some people? And who is 

most affected? Some additional results that we have obtained provide 

useful corrections. 

We examined how pro‐Putin respondents—those who approve of the 

Russian president—and opposition‐minded participants reacted to our 

intervention. While both noticed the pro‐government slant of Rossiya‐1 

and the more balanced approach of RTVI, only Putin critics became more 

interested in RTVI and more receptive to independent reporting. Putin 

supporters did not change their news consumption behavior, and neither 

did regular consumers of Rossiya‐1. Similarly, only Putin critics and the 

participants who were already consuming some independent media 

became more skeptical about the government and more concerned about 

the Russia-Ukraine war. In other words, for interventions such as ours to 

work, citizens have to be already somewhat open to critical information. 

Conclusion: News Literacy Interventions Increase Interest in Alternative 

Sources but Cannot Erode Propaganda’s Influence 

On the one hand, we find that simple and short news literacy exercises can 

increase awareness of alternative viewpoints and critical attitudes to the 

dominant propaganda line. The experiment we ran required only a few 

hours of attention over the course of two months, yet it substantially 

boosted interest in more balanced political reporting and exposure to such 

reporting, while encouraging some rethinking of the desirability of 

government policies. If our respondents had continued to complete these 

simple tasks, the effects would probably have grown stronger over time—

repetition typically reinforces learning. 

Moreover, our study shows that such news literacy efforts can work in 

authoritarian regimes like Russia and be impactful despite widespread 

censorship and mass propaganda campaigns. 



6 

 

 

 

 

At the same time, we should be mindful of how much such interventions 

can achieve. While our experiment shows the importance of exposing 

Russians to independent information and critical media, it also 

demonstrates a deeper pattern of receptiveness or resistance to such 

information that is at play. Authoritarian publics are often resistant to 

critical information and willing to consume state media even after learning 

about the bias of propaganda. Only citizens who are already somewhat 

skeptical and interested in alternatives might react positively to news 

literacy education. At this point, research indicates that such people 

constitute a minority in Russia. Therefore, news literacy interventions and 

exposure to independent media sources should be more impactful when 

the pro‐Kremlin majority starts to crumble, but such information efforts 

cannot shatter this majority on their own. 

https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/729941
https://www.tandfonline.com/eprint/XES72DUWDUDVVHDSTSB9/full?target=10.1080/10584609.2023.2257618

